Самокати на вулицях міст. Як їх регулюють в ЄС та що буде в Україні.

Самокати на вулицях міст. Як їх регулюють в ЄС та що буде в Україні.

17:27 Травень 30, 2021

Життя 5638 7 хвилин

Magyar

Після локдауну, коли громадський транспорт не працював, з приходом потепління, електросамокати набули неабиякої популярності на вулицях українських міст. Вони їздять тротуарами, можуть розвивати швидкість до 60 км/год, з ними трапляються ДТП, однак, правовий статус і правила їзди для них досі не врегульовані.

За мікро електротранспортом майбутнє

Анна Даниленко, співголова громадської організації «Велодень Київ», організаторка акцій на підтримку велосипедистів та ініціаторка створення руху легкого персонального транспорту, розповідає про велику кількість переваг електросамокатів. Серед них зручність, швидкість, дешевизна та екологічність. Саме тому люди і почали масово купувати і пересідати на самокати, так як вони можуть спланувати свій час та доїхати до потрібного місця без затримок. Наприклад, з віддаленого району Києва до центру за 40-60 хвилин гарантовано можна доїхати на самокаті. Активістка переконана, що саме за електричним транспортом майбутнє. Про це пише Євгенія Ковалевська на BBC.Україна.

Самокат на прокат

Водночас, з весни у великих містах розпочали активну роботу оператори прокату електросамокатів, пише Сергій Кулеш на ITC.ua. Першими стали Київ, Львів та Одеса. Хвилина поїздки коштує майже дві гривні у будні дні, а у вихідні — 2,50. Оренда самокату на весь день коштує 490 грн. Послугами компанії Bolt користуються не тільки в Україні, а й у 40 країнах Європи й Африки.

За законом чи поза ним?

Влад Самойленко, очільник громадської організації Urban Crew, говорить у коментарі BBC Україна, що згідно із чинним законодавством, електросамокати не вважаються транспортом, а їхні користувачі — не є учасниками дорожнього руху. За його словами, електросамокат — це нова категорія транспорту, яка швидко розвивається, і саме зараз триває пошук найкращих методів регулювання такого транспорту.

Наразі законопроект, який мав би врегулювати ці питання, тільки готується до другого читання. А тому у патрульної поліції виникають складнощі, коли трапляються ДТП за участю електросамокатів і потрібно визначити юридичний статус власника такого транспорту. Та незважаючи на це, у відомстві наголошують, що всі користувачі електросамокатів також є учасниками руху, а тому мають неухильно дотримуватися всіх вимог і правил дорожнього руху.

Що буде з самокатами після ухвалення закону

Ще у вересні минулого року Верховна рада проголосувала в першому читанні за законопроект №3032, яким передбачається введення правового регулювання нової категорії учасників дорожнього руху — користувачів легкого персонального електротранспорту. Законотворці запропонували встановити їхній правовий статус та передбачити для них основні права і обов’язки.

За законом, до легкого персонального транспорту (ЛПТ) належить ті транспортні засоби, які використовуються для перевезення людини і важать до 50 кілограм. Поняття розповсюджується не тільки на самокати електричні чи звичайні, а й сігвеї, моноколеса, гіроскутери, гіроборди, навіть ролики та електроролики. Загалом, понад 12 найменувань гаджетів.

Закон передбачає регулювання питань безпеки інших учасників дорожнього руху, а саме велосипедистів і пішоходів, а за порушення правил дорожнього руху передбачена відповідальність.

Отже, після ухвалення закону, на користувачів ЛПТ поширяться такі права і обов’язки:

  • Мають право їздити велосипедними доріжками, краєм проїзної частини дороги, вулиці та узбіччям;
  • Мають мати увімкнену фару та світловідбивні елементи у темний час доби;
  • Заборонено перевозити пасажирів, користуватися мобільним телефоном, керувати ЛПТ у стані сп’яніння.

Як у Європі?

Богдан Лепявко, голова громадської організації «Асоціація велосипедистів Києва» говорить, що в усіх країнах все відбувається приблизно однаково: спершу масова поява електросамокатів на вулицях, а вже потім уряди врегульовують їхню діяльність. В Україні відсутність регулювання та інфраструктури, — це вагомий негативний бік масового використання електросамокатів.

Польща врегулювала електро самокати у квітні цього року, Німеччина — рік тому, Британія ще у вересні минулого року. У Туреччині електросамокати досі не врегульовані, а в Сінгапурі законодавство змінювалося тричі за останні два роки.

Врешті-решт, у різних країнах приходять до того, що електросамокати прирівнюють до велосипедів і на перших поширюються ті самі правила.

Цікаво, що в Нідерландах як країні велосипедів заборонені будь-який електричний міні транспорт. Електросамокати тут прирівнюються до мопедів і на них необхідно отримати водійські права.

Країни обмежують швидкість електросамокатів до 20-25 кілометрів за годину. Якщо ж швидкість пристрою технічно може бути більшою, то він вже прирівнюється до мопеда.

На електросамокаті рекомендують рухатися велодоріжками, а якщо їх немає — тоді краєм проїжджої частини. Рух самокатами по тротуарах майже скрізь заборонений. А якщо в деяких місцях і дозволений, то з обмеженням швидкості до 5-10 кілометрів за годину. Шоломи не є обов’язковими, але їх рекомендують. Крім цього, у більшості країн чітко визначено, що їздити на електросамокаті може лише одна людина.

Оксана ЧОПАК

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня