Наскільки зелені електромобілі?
Це важливе питання, оскільки з 2030 року в Європейському Союзі будуть продаватися лише вони. Наразі багато хто налаштований скептично, адже експлуатація електромобілів досить складна, тому важко зрозуміти, наскільки екологічно чиста ця технологія.
Міжнародне енергетичне агентство (International Energy Agency – IEA) прогнозує, що до кінця десятиліття в усьому світі буде використовуватися близько 125 мільйонів електромобілів, і в таких масштабах уже далеко не все одно, скільки електричних двигунів впливатиме на навколишнє середовище.
Електромобілі, безумовно, чистіші, ніж моделі з вибухонебезпечними двигунами, принаймні щодо місцевого забруднення повітря. Це також зрозуміло, оскільки електромобілі дійсно не виділяють викидів під час руху, зокрема жодних продуктів згоряння. Якщо взяти до уваги лише це, немає сумніву, що вони є кращим вибором. Тут також можна згадати про шумове забруднення, адже, хоча сучасні авто з двигунами внутрішнього згоряння не надто гучні, їх усе ж можна вважати джерелом шуму порівняно з безшумними електромобілями.
Що ще важливіше: існує інша екологічна проблема, пов’язана з електромобілями, яка полягає в основному у виробництві електроенергії, необхідної для їхньої експлуатації. Для тих, хто замислюється над придбанням електромобіля, у цій сфері небагато можливостей: електроенергія надходить звідти, де її виробляють країни, бажано за допомогою відновлюваних джерел енергії – сонячної, вітрової, гідроенергетики.
Наступним важливим фактором є проблема акумуляторів, які використовуються в електромобілях. Для їхнього виготовлення потрібні кобальт, літій і мідь на основі сучасних технологій, видобуток яких проблематичний з кількох аспектів. Близько 60% кобальту на сьогодні надходять з Конго, де, за даними британської газети The Guardian, на шахтах використовується дитяча праця. Крім етичних проблем, видобуток корисних копалин може спричинити серйозне забруднення. Це викликає занепокоєння, враховуючи, що поточні тенденції вимагатимуть кратної кількості кобальту для поширення електромобілів протягом наступного десятиліття. На щастя, рішення вже, імовірно, існує, оскільки Tesla нещодавно оголосила, що працює над розробкою акумуляторів без кобальту.
Видобуток літію також проблематичний. Він може призвести до нестачі води, опустелювання та проникнення в навколишнє середовище дуже токсичних речовин. Щодо останнього, то для отримання сировини з карбонату літію в певних породах може бути використана відносно нова технологія. У підсумку ланцюги поставок скоротяться, що зменшить екологічний вплив електромобілів. Ситуація покращилася б іще більше, якби була розроблена технологія для повторного використання раніше виготовлених літій-іонних акумуляторів.
Схоже, епоха електромобілів ще не настала, інша річ, що бензинові та дизельні авто мають достатньо деталей і матеріалів, які екологічно чи етично проблематично виробляти. Вплив електромобілів на навколишнє середовище можна також зменшити, знайшовши альтернативні рішення, подібні до наведеного вище. За даними Reuters, Tesla може розробити літій-залізо-фосфатні батареї для своїх автомобілів меншого діапазону, які дешевші та екологічніші, ніж кобальтові.
Як бачимо, електромобілі, хоча й далекі від нульових викидів у виробництві та експлуатації, є екологічнішими майже в усьому, ніж їхні побратими з двигунами внутрішнього згоряння. А з розвитком технологій терези найближчим часом ще більше змістяться в бік електричних.
Джерело: pcworld.hu
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися