В обласному художньому музеї представили ретроспективну виставку Яноша Кліси
6 вересня в обласному центрі представили ретроспективну ювілейну виставку ужгородського архітектора та художника Яноша Кліси, присвячену 75-річчю митця. Експозицію організували спільно Товариство угорських митців Закарпаття образотворчого та прикладного мистецтва ім. Імре Ревеса, Закарпатський обласний художній музей ім. Йосипа Бокшая та Закарпатська організація Національної спілки художників України.
У виставкових просторах обласного художнього музею представлено близько вісімдесяти робіт Яноша Кліси, які презентують різні етапи його творчості.
Янош Кліса народився 26 серпня 1949 року в Ужгороді. У 1974-му закінчив архітектурний факультет Київського державного інституту образотворчого мистецтва. З 1984 року – член Національної спілки архітекторів України, з 2007-го – Національної спілки художників України. У 2005 році став одним із засновників та членом Спілки ім. Мігая Мункачі Товариства угорської інтелігенції Закарпаття, а з 2012 року – член Товариства угорських митців Закарпаття ім. І.Ревеса.
З 1989 року мав численні персональні виставки в Ужгороді, Берегові, Бене, в Угорщині, Чехії та Словаччині. Представляв свої роботи також на колективних виставках в Ужгороді, Києві, Будапешті, Пийтерфолво, Берегові, Шарошпатаку.
«Якщо дивитися на документ, що засвідчує мою освіту, там гарними літерами кирилицею вказано «архітектор». Але це підтверджують і житлові будинки та будівлі різного стилю та призначення, які я спроєктував протягом свого життя. За роки, проведені в професії, дивлячись через вікна, нанесені на папір, почав звертати увагу на пейзаж на вулиці. Зносячи стіни навколо дизайнерського столу, я звернувся до живопису та графіки. Довгий час шалька терезів схилялася на бік архітектури, але тепер це вже змінилося, і в моїх роботах домінують графіка та пастель.
Основою для своєї графіки я взяв порошкову пастель, в якій проявляється цікава подвійність. Вона балансує на межі між живописом і графікою, крейда, спресована з пилу в тверду паличку. Цей крихкий і тендітний стрижень приховує в собі м’якість, яка оживає від ласки рук на папері; і темою моїх картин, створених таким чином, став пейзаж, точніше, закарпатський пейзаж», – йдеться у арс-поетиці Яноша Кліси.
На відкриття персональної виставки завітала велика кількість друзів, колег та знайомих художника.
Творчість Яноша Кліси відзначив директор обласного художнього музею, член-засновник Товариства угорських митців Закарпаття ім. І.Ревеса Франциск Ерфан. Заступник директора обласного департаменту культури Віктор Кравчук вручив Яношу Клісі почесну грамоту департаменту з нагоди вернісажу та нещодавнього ювілею митця. Привітали його й голова Закарпатської організації Національної спілки художників України Борис Кузьма та викладач Коледжу образотворчого мистецтва ім. Адальберта Ерделі Іван Дідик.
– Янош Кліса організував виставку до свого 75-річчя, він член нашої організації, представник старшого покоління і це, як бачите, відображається і на стилі його робіт, це постімпресіонізм, імпресіонізм, закарпатська школа живопису, техніка і стиль, які він опанував і в яких йому комфортно.
Це не перша кар’єра Яноша, адже він почав як архітектор, і це архітектурне джерело також відображено у виборі його тем, адже, окрім закарпатських гір, ми зустрічаємо в його роботах багато міських пейзажів, дерев’яних церков.
Техніка – також цікавий вибір, тому що вона теж незвичайна. Вона дуже підходить для цього постімпресіоністського стилю, після того як пастельна крейда ставала популярною. Після Едгара Дега багато хто почав використовувати цей засіб, який швидко створює інтенсивні, швидкі кольори, і зрештою це стало любов’ю Яноша після архітектури: живопис, графіка та пастельна крейда.
Виставка цікава тим, що ретроспективна, і ми маємо можливість побачити його роботи від кінця сімдесятих років до нині. Вона показує, як змінювалася його техніка в самій пастельній крейді. У більш ранні роки художник залишає лінії більш дряпаними, не розтушовує їх. А в кінці 90-х – вони вже більш м’які, розтушовані й контури. А зараз спостерігаємо в нього ще більш спокійний період. Він пояснює це тим, що вже не так добре бачить, у його роботах не так багато деталей.
Ми раді, що він приніс на виставку багато робіт, бачимо, що він – активний митець, і бажаємо йому цього і в майбутньому», – зазначила у коментарі нашому виданню очільниця Товариства угорських митців Закарпаття ім. І.Ревеса Агнеш Кулін.
Вікторія Рего/Rehó Viktória/Kárpátalja hetilap
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися