Перевантажені фури штрафуватимуть до півсотні тисяч гривень. Чи допоможе це зберегти дороги?
Ще у вересні народні обранці проголосували за законопроект, який передбачає підвищення штрафів за перевищення вантажних норм автотранспортом. Крім цього, з 25 вересня набув чинності закон про габаритно-ваговий контроль транспортних засобів. Метою таких законодавчих змін є збереження автомобільних доріг. Спробуємо розібратися, чи справді підвищення штрафів покладе край руйнуванню доріг перевантаженим транспортом?
Укравтодор будує на нових дорогах пункти зважування, в тому числі пересувні
Згідно із законом, стане можливою і автоматична фіксація порушень. Так, Укравтодор вже анонсував на своїй сторінці у Facebook встановлення протягом 2020р. 20 пересувних габаритно-вагових контролів weight-in-motion (WiM). Вони здійснюватимуть зважування транспорту в русі. Станом на листопад будівельні роботи ведуться на 11 об’єктах, вже 7 майданчиків введено в експлуатацію, ще по трьом об’єктам тривають тендерні процедури.
Що в Європі з ваговим контролем фур?
Разом з таким підвищенням Україна за розмірами штрафів прирівнюється до країн єврозони та в деяких випадках навіть обганяє їх. Це логічно, адже вартість ремонту та будівництва доріг в Україні теж не дешевше, ніж в Європі. Ми зробили порівняльну таблицю штрафів в Україні та в країнах Європи:
Хто стягує штрафи? Яка процедура.
Штрафувати водіїв буде Укртрансбезпека, за новим законом чиновники наділені і новими повноваженнями. Стягнуті кошти зараховуватимуться до дорожнього фонду. Ще до підвищення штрафів, посадовцями Укртрансбезпеки за січень — серпень 2020р. було нараховано штрафів на 81 млн. грн., перевірено близько 400 тисяч транспортних засобів.
Штраф накладатиметься на відповідальну особу — фізичну особу або керівника юридичної особи, на яку зареєстровано транспортний засіб (або належний користувач).
Водіїв, що здійснюють перевезення вантажів, в разі невиконання вимог працівників Укртрансбезпеки щодо зупинки транспортного засобу, штрафуватимуть вже не на 3400 грн., як це було до вересня, а на 51 тисячу, інформує Урядовий портал. Такого ж розміру передбачено штраф за відмову від проходження габаритно-вагового контролю. Та це ще не все, адже законопроектом запроваджено можливість штрафувати за порушення, що зафіксовані в автоматичному режимі.
Міністр інфраструктури Владислав Криклій зазначив, що роботу з реформування всієї системи та запровадження автоматичного вагового контролю із влаштуванням комплексів зважування в русі буде продовжено, передає Економічна правда.
Як все відбувається насправді
Однак, незважаючи на посилення відповідальності та драконівські штрафи, деякі експерти зазначають, що такий підхід не допоможе побороти порушення габаритно- вагових норм на дорогах України. Владислав Белях, Президент Центру аграрної логістики та інфраструктури у своїй колонці у виданні Економічна правда зазначає, що автоперевізників аграрної продукції нові розміри штрафів не налякають, адже санкції за перевантаження діяли і раніше. Але це були не штрафи, а плата за проїзд, яка розраховується по тарифній сітці. Якщо машина везе зайві 20-30 тон і проїхала декілька областей, то сума може досягати 10 тисяч євро і більше. Автор ставить під сумнів те, що нові санкції налякають водія переобладнаної фури із встановленим морським контейнером, що вміщує 60 тонн зерна. А якби всі наявні контрольно-вагові комплекси працювали цілодобово і без можливості домовитися, то нові штрафи навіть і не знадобилися б.
Корупційна складова
Підвищення штрафів без неминучості покарання, на жаль, не стане ефективним інструментом у боротьбі з перевантаженими фурами та знищенням доріг.
Владислав Белах зазначає, що запровадження штрафів проблему перевантаженого транспорту кардинально не вирішить, адже перевізники завжди домовлялися та платили за безпроблемний об’їзд контрольно-вагових комплексів. І надалі будуть це робити, хоча і за більшими тарифами. Причиною всьому — без перегрузу магістральні автоперевезення зерна стають економічно не вигідними. Якщо перевізник буде везти зерно чітко по правилам, то тариф виросте мінімум на 30-40%, тобто до 26-34$ на тоні. Таким чином, автотранспорт стане дорожчим за залізничну логістику.
Однак, якщо для залізничної логістики підходять тільки білі розрахунки, то з автоперевізниками завжди можна домовитися везти “сіре” зерно, куплене за готівку. Поки у нас працюють сірі схеми експорту зерна, яке куплене в Україні за готівку, без повернення в Україну валютної виручки, в портах буде повно фур, перевантажених зерном.
Автор також пропонує вирішення цієї проблеми шляхом реформи Укрзалізниці та допуску приватної тяги на залізну дорогу, інвестиції в розвиток припортової інфраструктури, завдяки якій можна буде зменшити простої, а значить і здешевити логістику. І вже за 5 років повністю відмовитися від магістральних перевезень зерна автотранспортом. А зерновози повинні працювати тільки на ділянках від поля до елеватора. Таким чином, держава зможе закономити мільярди доларів на ремонтах доріг.
Оксана ЧОПАК
Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.
Підписатися