Бізнес на органічних продуктах. Мода чи справжня користь?

Бізнес на органічних продуктах. Мода чи справжня користь?

10:10 Грудень 27, 2020

Життя 3369 11 хвилин

Magyar

Деякі споживачі вважають, що продукти органічного походження – це просто мода і невиправдано накручені ціни, тому оминають полиці та магазини із продажу органічної продукції. Інші вважають, що це не просто шлях до здоров’я у довгостроковій перспективі, а ще й дбайливе ставлення до довкілля. Хто ж правий?

Анжеліка Лівіцька у спецпроекті «Філософія органік» видання Економічна правда зазначає, що органічна продукція – це в першу чергу питання маркетингу, а не тільки турбота про здоров’я і природу. А от продавці тонко маніпулюють споживачем. Адже виробники органічних продуктів частину прибутку переказують екологічними організаціями або фондам допомоги тваринам. Такий психологічний аспект допомагає споживачу впевнитися у користі придбаного товару і мотивує купувати ще більше.

Фахівці називають маркетинг, що пов’язаний з органічною продукцією – «зеленим». А спілкування зі споживачами зводиться до думки що, купуючи organic людина не просто захищає довкілля, а й піклується про майбутні покоління. Крім того, бути organic та екологічно свідомими — це модно.

Локальні фермери – це не органік

Органічні продукти – це ті, які вирощені в спеціальних умовах, максимально наближених до природних, без використання жодних хімічних речовин, і щоб це підтвердити їх виробники проходять щорічну сертифікацію.

Органічні продукти мають спеціальне маркування, і їх не варто плутати з написами «біо», «Еко», «натуральне», «без ГМО», тощо. Продукти, які продають на базарі бабусі чи виробляють локальні фермери – це теж не органік.

Якщо у людини виникають сумніви, чому він платить більшу ціну за продукт, і чи справді той є органічним, то покупець може вимагати копію сертифіката відповідності в магазині.

Вважається, що органічні продукти означають більшу користь для здоров’я та довкілля, ніж продукти мас-маркету. Адже вони вирощуються в спеціальних умовах, що виключають застосування хімічних добрив, пестицидів, антибіотиків, хімічних добавок, тощо.

Але Діана Зубач, лікарка Клініки дієтології Самойленко в інтерв’ю ЕП стверджує, що, згідно з дослідженнями великої різниці між продуктами немає, тому немає достатніх доказів, щоб стверджувати, що органічні продукти корисніші за звичайні.

Однак дослідження говорять про те, що рівень антиоксидантів у таких продуктах на 70% вищий, а нітратів на 30% менше, ніж у традиційних продуктах.

Чому дорожче?

Продукція, яка створена з дотриманням умов органік, зазвичай дорожча за традиційно вироблену. Наприклад, якщо йдеться про рослинництво, то розмір урожаю може становити 50-70% порівняно з масовим землеробством. Урожай може бути знищений шкідниками, адже для вирощування не можна використовувати хімічні засоби боротьби. Також урожайність менша через заборону використання хімічних підсилювачів росту.

Якщо йдеться про тваринництво, то існують обмеження щодо кількості голів на певну площу ферми, умови їх утримання та лікування. Повністю заборонене використання антибіотиків та гормонів росту. А годувати таких тварин мають виключно органічними кормами.

Щодо перероблених продуктів, то у них крім дорожчої сировини, з якої вони зроблені ще й коротший термін придатності. Це зумовлено забороненою використання барвників, консервантів, штучних ароматизаторів, що робить логістику дорожчою. У всіх органічних продуктів на кінцеву ціну впливає ще й вартість щорічної сертифікації.

В залежності від земельної ділянки, сертифікат коштує в середньому 25-70 тис грн на рік, крім цього необхідно оплачувати аналізи на вимогу сертифікаційних органів.

Як стати органік?

Фермер, який забажав отримати значок Organic на своїх продуктах, зобов’язаний пройти сертифікацію, яку здійснюють 15 компаній в Україні. Найпопулярнішою є ТОВ “Органік Стандарт”.

Процедура сертифікації досить тривала і починається із землі. Навіть якщо йдеться про тваринництво. У такому разі органічний статус повинні отримати навіть поля та пасовища, де буде випасатися худоба чи коситися сіно. Спершу має пройти перехідний період, який може протривати від 10 тижнів до семи років, адже немає гарантії, що раніше на цій землі не використовувались речовини, що суперечать органічному виробництву. Далі сертифікат отримує ферма. Кожен етап виробництва такої ферми буде відстежений, а господарство має відповідати стандартам та бути прозорим. Отриманий сертифікат – це підтвердження органічного походження продукту від посіву до готового виробу, пояснюють у виданні The Village.

Фермер, який пройшов оцінку відповідності виробництва, отримав сертифікат та включений до Реєстру виробників органічної продукції, має право маркувати свою продукцію спеціальним значком – листочок з зірками. Такий продукт відповідає Стандартам відповідно до Регламентів ЄС і, відповідно, продається дорожче.

Сертифікаційний орган також здійснює щорічні перевірки фермера – планові чи позапланові, щоб перевірити відповідність процесу на кожному з етапів принципам органік. У разі порушень сертифікат призупиняють або анульовують.

Українська органічна продукція йде на експорт

Внутрішній ринок органічної продукції в Україні не надто розвинений. Зате є великий попит на таку продукцію в більш заможних країнах – США та ЄС, куди українські виробники і експортують більшість вирощеної органічної продукції. У 2019-му сума продажу за кордон склала майже 200 млн дол, тоді як на внутрішньому ринку продалося вдесятеро менше органічної продукції.

У топі експортних органічних продуктів з 2017 і по 2019-й знову опинилися кукурудза, пшениця, соя, соняшник та олія з нього. Левова частка 85% йде у Європу, ще 12% у США.

За обсягами поставки до країн ЄС Україна посіла друге місце серед усіх країн, але не за вартістю. Причина в тому, що Україна експортує переважно сировину або продукцію без доданої вартості, наголошує директор компанії «Органік стандарт» Сергій Галашевський.

Стратегія Європейського союзу в плані популяризації органічного виробництва досить далекоглядна. На наступний рік там виділили близько 40 млн євро тільки на популяризацію органічного виробництва, серед іншого на маркетингові кампанії, що мають за мету підвищити обізнаність споживачів.

Органічне виробництво в Україні набирає обертів

В Україні кількість органічних виробників росте. Якщо минулого року їх було 617, то у листопаді цього року вже 772, за даними Мінекономіки. Органічні виробники створили свою Спілку та Федерацію органічного руху України, щоб проводити освітні та бізнес-заходи.

За площею земель, у лідерах Київська, Черкаська, Житомирська,Одеська та Херсонська області. Закарпаття пасе задніх, адже має тільки 18 сертифікованих виробників, а площі землі трошки більше 1000 га. Гарним прикладом є органічне виробництво кипрійного чаю Mol’far у Пилипці. Засноване ще у 2016-му Євгеном Гончаренком та Лесею Єремою. Листя кипрію збирають високо в горах, далі воно проходить процес в’ялення, ферментації, окислення, прожарювання і фасування, пише Оксана Пирожок виданню ЕП.

У Київській області є 83 сертифікованих оператори і понад 60 тис гектарів. За площею землі це більше в 60 разів, а по кількості в 4,5 рази порівняно із Закарпаттям.

Органічне вирощування не завжди дає менший урожай

У виданні The Village Ігор Маркевич, партнер кооперативу «Родинний Добробут» каже, що вирощування за принципами органік не завжди означає менший урожай. Це означає просто інший підхід у вирощуванні, а урожай при високій професійності фермера може бути навіть більшим. Адже замість хімічних добрив використовується гумус та рідкий біогумус, компост, сертифіковані біопрепарати. Для захисту від шкідників є свої дружні до природи замінники – настої з різних рослин та сертифіковані біопрепарати. Ще однією принциповою відмінністю в органічному фермерстві є більше використання ручної праці, а до кожного дерева намагаються застосувати мало не індивідуальний підхід.

Оксана ЧОПАК

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня