Заява закарпатського угорськомовного педагогічного товариства з нагоди відкриття 2023/2024 навчального року

Заява закарпатського угорськомовного педагогічного товариства з нагоди відкриття 2023/2024 навчального року

13:20 Вересень 11, 2023

Життя 2143 7 хвилин

Magyar

Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство і надалі вважає своїм головним завданням підтримку діяльності та розвиток угорськомовних навчальних закладів Закарпаття. З минулих років залишилися різні освітні закони, які негативно впливають на національні меншини, в тому числі на угорську. На жаль, наразі дуже мало позитивних ознак того, що уряд і парламент України будуть готові скасувати незаконні рішення, які загрожують існуванню наявної системи освіти для нацменшин.

Війна, яка розпочалася 24 лютого 2022 року, принесла багато страждань. Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство доклало максимум зусиль, аби полегшити тягар, який випав на долю дітей і був спричинений війною:

  • ми долучилися до створення укриттів для забезпечення навчального процесу;
  • провели предметні олімпіади, в яких взяли участь 4362 школярі;
  • у літніх тематичних таборах в області відпочило 250 обдарованих дітей; 
  • за нашої організації в Угорщині відпочило 800 дітей, в тому числі 200 українських школярів;
  • у літній школі «Без кордонів» займалося 2 500 дітей із 55 навчальних закладів.

Висловлюємо подяку за підтримку державним та громадським організаціям Угорщини, навчальним закладам, де проводилися заходи, тим, хто брав участь у їхній організації та реалізації.

Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство, відповідно до євроінтеграційних прагнень України, просить відповідні державні органи зробити все можливе для забезпечення права на рівний доступ до освіти. З цією метою ми просимо здійснити наступні кроки:

Повне забезпечення права на освіту національною мовою без обмеження відсотка навчання рідною мовою на основі наших раніше набутих прав.

Відновити статус національних шкіл, де мовою навчального процесу може бути рідна мова учнів, щоби вони могли користуватися нею не лише на уроках, а й у всіх сферах життя.

Ми й надалі вважаємо за необхідне розробити відповідні державні стандарти навчання української мови як державної для неукраїномовних. На їхній основі розробити навчальний план і програму для вивчення державної мови як другої.

У закладах із викладанням мовами меншин дозволити можливість адміністрування цією мовою.

Ми закликаємо законодавців відновити раніше передбачену законами можливість вибору мови навчання та навчального процесу, включаючи випускні іспити та дипломні роботи, приватними професійно-технічними навчальними закладами, технікумами, інститутами/університетами.

Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство рішуче виступає проти вимоги знання української мови на рівні С від керівників закладів, особливо в школах, де функціонують угорськомовні класи – в той час, як це не стосується народних депутатів. Закон про державну мову не передбачає такого рівня. Ми просимо адаптувати положення до стандарту, прийнятого в європейських інституційних системах і вищій освіті, та визначити його на рівні В2.

Щодо зовнішнього незалежного оцінювання, а також планового національного мультидисциплінарного тестування, яке проводиться в рамках процедури вступу до вищих навчальних закладів, переконливо просимо Міністерство освіти забезпечити переклад завдань із профільних предметів мовами національних меншин. Закарпатське угорськомовне педагогічне товариство готове взяти участь в організації перекладів на угорську мову.

Для угорськомовних дитячих садочків і шкіл мистецтв слід розробити угорськомовні програми/курси, які можна затвердити на державному рівні. 

Просимо надати можливість закладам із навчанням угорською мовою у спрощеному порядку та без митних платежів ввозити та використовувати угорські підручники й робочі зошити, насамперед з угорської мови та літератури.

Просимо забезпечити можливість отримання угорського атестату зрілості та атестату угорською, як другою іноземною в центральній системі, результати яких враховуватимуться вищими навчальними закладами та закладами професійної підготовки для подальшого навчання.

У законі про нацменшини слід зафіксувати, що в закладах освіти, де навчання також ведеться мовою меншини, можуть призначатися лише ті керівники та заступники, які володіють мовою цієї меншини.

З прикрістю констатуємо, що процеси, які відбуваються в Мукачівській середній школі №3 ім. Ференца Ракоці ІІ, ще більше зменшують шанси на збереження якісної угорськомовної освіти в місті. 

Вважаємо обурливим те, що після безпідставного звільнення колишнього директора закладу нова директорка, призначена Мукачівською міськрадою, не дозволила використовувати угорську національну символіку на церемонії відкриття навчального року, хоча це не суперечить жодним законодавчим вимогам і є загальноприйнятою практикою в навчальних закладах для нацменшин із часів незалежності України. 

Вважаємо, що антиугорські дії міської влади Мукачева розпалюють міжетнічну напругу, що не служить інтересам ані закарпатської громади, ані України, тому просимо відповідні державні органи забезпечити дотримання наших законних прав. 

Вишково,

9 вересня 2023 р.

social
Слідкуйте за нами у соцмережах
subscribe
Хочеш читати новини поки нема інтернету?

Підпишись на спеціальний телеграм канал де кожна новина розміщена у повному обсязі. Твій телефон завантажуватиме новини у фоні тільки тоді, коли це можливо, і ти завжди будеш у курсі останніх подій.

Підписатися
subscribe
Підписка
Оформіть підписку
Приєднуйтесь до нашого списку розсилки, щоб отримувати актуальні новини на свою пошту.
Ми не розсилаємо спам, ми поважаємо вашу приватність.
Новини дня